Våre vilkår
Her finner du våre brukervilkår og personvernregler.
Tjenestevilkår for sluttbrukere
1. BESKRIVELSE, FORMÅL, PARTENE
Disse tjenestevilkår (heretter «Tjenestevilkårene») gjelder for tjenesten Byggstart, som leveres av Byggstart AS (heretter «Selskapet») til deg. Byggstart er en tjeneste som hjelper byggherrer med å finne leverandører til bygg- og renoveringsprosjekter. Ved å registrere ditt prosjekt, aksepterer du samtidig de til enhver tid gjeldende brukervilkår på Byggstart.no.
Ved vesentlige endringer av vilkårene vil du få varsel sendt til din registrerte epostadresse 30 dager før de nye vilkårene gjøres gjeldende.
2. BRUK AV BYGGSTART
2.1. BRUK OG BEGRENSNINGER
Selskapet vil utvikle tjenesten videre med nye funksjoner og muligheter, men Selskapet har også rett til fjerne eller endre eksisterende funksjoner.
Du skal ikke videreselge hele eller deler av tjenesten til andre og skal heller ikke benytte tjenesten til kommersielle formål.
For all tekst, bilder og annen informasjon du legger inn på Byggstart, gir du Selskapet og tredjeparter godkjent av Selskapet rett til å bruke dette i opprinnelig eller bearbeidet form i tilknytning til Byggstart sin virksomhet, herunder bruke dette på eksterne tjenester f.eks. for å integrere Byggstart med andre systemer og tjenester eller for å markedsføre Byggstart. Du innestår for at materiale, som legges ut på Byggstart ikke er i strid med lov eller rettigheter til en tredjepart.
Dersom du bruker Byggstart i strid med vilkårene eller din bruk eller misbruk ellers medfører ulemper for Selskapet, leverandører eller andre brukere av Byggstart, kan Selskapet kreve erstatning for sine tap.
2.2. VEILEDNING FRA BYGGSTART
Dersom du ønsker veiledning fra Byggstart knyttet til tjenesten, står du fritt til å kontakte Byggstart gjennom alle tilgjengelige kanaler, til oppgitte tidspunkter.
2.3. FORESPØRSEL OM TILBUD PÅ ARBEID
Forespørsel om tilbud på arbeid rettes mot Byggstart, som deretter formidler forespørselen videre til leverandører i nettverket.
2.4. TILBUD PÅ ARBEID
Leverandøren gir tilbud på arbeid direkte til deg. Byggstart er ikke involvert i utarbeidelsen av tilbudet og er ikke ansvarlig for innholdet. Du står fritt til å akseptere eller avslå tilbudet fra leverandøren.
2.5. AKSEPT AV TILBUD PÅ ARBEID
Dersom du ønsker å akseptere leverandørens tilbud på arbeid, vil du, ved å akseptere tilbudet fra leverandøren, inngå en bindende avtale med leverandøren. Selskapet er ikke part i avtalen mellom deg og leverandøren.
2.6. BETALING FOR ARBEID
Betingelser knyttet til betaling for arbeidet vil fremgå av det tilbudet på arbeidet som du vil motta fra leverandøren.
2.7. LEVERANDØRENS BETALING
Leverandørene betaler for å være en del av Byggstart, enten som betaling for å komme i kontakt med kunder, eller som betaling for gjennomførte prosjekter. Vederlaget beregnes da som en andel av prosjektenes verdi.
2.8. TILBAKEMELDING PÅ ARBEID
Etter fullført prosjekt, ber Byggstart om en tilbakemelding på arbeidet som er utført. Dette er for å sikre kvalitet på leverandørene som er aktive på Byggstart.no. Byggstart står fritt til å publisere evalueringene med fullt navn og prosjektinformasjon.
3. ANSVAR
Selskapet er ikke en del av avtalene som inngås mellom brukeren av tjenesten og leverandørene. Disse avtalene inngås på eget ansvar for brukeren av tjenesten og brukeren har et selvstendig ansvar for å vurdere og leverandørene er egnet til det aktuelle prosjektet. Du kan ikke fremme krav mot Selskapet som følge av feil eller mangler ved utført arbeid.
Selskapet har som mål om at informasjon fra Selskapets og vår tjenester skal være korrekt og nyttig. Selskapet kan imidlertid ikke ta på seg noe ansvar for eventuelle konsekvenser slike råd og slik informasjon måtte ha for deg. Du skal derfor alltid vurdere informasjonen og rådene du får nøye på egenhånd og eventuelt engasjere en fagperson til å gjøre en grundigere vurdering om nødvendig.
Selskapet er ikke ansvarlig for tekniske feil eller andre forhold som gjør at tjenesten svekkes eller forringes, for eksempel ved nedetid for servere, teknisk svikt på nettsiden, eller andre lignende forhold.
4. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Som et ledd i Selskapets ytelser etter vilkårene, vil Selskapet behandle personopplysninger om deg. Selskapet skal alltid rette seg etter og gjennomføre de relevante bestemmelser om personvern og informasjonssikkerhet i personopplysningsloven. Hvilke personopplysninger som blir samlet inn og hvordan de behandles er beskrevet nærmere i Selskapets Privacy Policy som er tilgjengelig på Selskapet sine nettsider www.Byggstart.no. Selskapet vil til enhver tid opprettholde nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak for å sørge for at brukerens personopplysninger behandles sikkert og i henhold til krav til integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet i gjeldende personvernlovgivning.
Du samtykker å motta e-poster relatert til jobben som registreres hos Byggstart. Du samtykker også til å motta nyhetsbrev fra Byggstart tilsendt elektronisk. E-poster og nyhetsbrev fra Byggstart kan også inneholde informasjon og markedsføring fra våre samarbeidspartnere. Du kan selv melde seg av nyhetsbrevet.
Du samtykker i at Selskapet kan være rettslig forpliktet til å fortsette å oppbevare opplysninger om deg etter at prosjektet er avsluttet.
6. OVERFØRING AV BRUKERINFORMASJON
Selskapet har rett til å overføre brukerinformasjon til en annen virksomhet, som overtar hele eller deler av Byggstart. Dette gjelder også dersom Selskapet endrer navn på tjenesten. Selskapet har også rett til å overføre brukerinformasjon til et annet selskap i samme konsern som Selskapet.
Privacy Policy / Personvernerklæring
1. OM PERSONVERNERKLÆRINGEN
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn og benytter informasjon om våre sluttbrukere, og hvordan vi beskytter brukernes personvern.
2. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Som eksempel kan nevnes navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Behandling av personopplysninger er enhver bruk av personopplysninger, som for eksempel innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter. All behandling av personopplysninger er underlagt personopplysningsloven. Datatilsynet fører tilsyn med loven og medvirker til at personvernet til hver enkelt ikke blir krenket gjennom bruken av personopplysninger.
3. INNSAMLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Opplysninger du selv gir til oss: Når du registrerer deg som bruker hos oss vil du oppgi en del data som lagres av oss, inkludert navn, telefonnummer og epostadresse. Disse opplysningene lagres i vår database for å yte eller sikre leveranse av den tjenesten du har bedt om, for å forbedre tjenestene våre og for å forebygge svindel og tvister. Likeledes vil vi lagre opplysninger når du kontakter oss ved å sende oss en e-post, ringe en av våre prosjektansvarlige eller kommunisere med oss på annet vis. Data som lagres inkluderer eksempelvis epostadresse, telefonnummer, navn og adresse. Videre vil vi lagre informasjon om din bolig og om de prosjektene du får gjennomført gjennom vår tjeneste, for å kunne gi deg god kundeservice over tid. Dette kan inkludere informasjon om tidligere utførte prosjekter med tilhørende prosjektdokumentasjon, boligannonser eller data om tidligere overdragelser av eiendommen. Vi lagrer også data om hva brukerne våre lurer på, slik at vi kan forbedre tjenestene våre. I tillegg kan vi lagre opplysninger om deg som kunde basert på informasjon som er offentlig tilgjengelig.
Opplysninger som samles inn gjennom bruk av tjenestene: Når du bruker våre tjenester samler vi informasjon om aktiviteten din, herunder hvilke tjenester og nettsider du besøker og hvordan du bruker dem. Informasjonen kan deles opp i følgende typer:
Teknisk informasjon om din enhet og internett-tilkobling: Gjennom tjenerlogger og andre verktøy registrerer vi informasjon om enheten og tilkoblingen til våre tjenester, herunder operativsystem, nettleserversjon, ip-adresser, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler. Denne informasjon brukes ofte i anonym og aggregert statistikk, men vi kan også koble den mot din brukerkonto. Informasjonen gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen av våre tjenester til den enheten du bruker, i tillegg til at vi kan analysere ulike måter som brukerne benytter tjenestene våre på.
Informasjon om bruk av tjenestene: Når du snakker med våre prosjektansvarlige, legger inn forespørsler om gjennomføring av prosjekter eller bruker tjenestene våre for øvrig, registreres noe av denne aktiviteten automatisk i våre logger. Vi bruker denne informasjonen blant annet til å begrense misbruk av tjenestene, for å forbedre tjenestene våre og for å gi deg innhold tilpasset ditt bruksmønster.
Informasjon om posisjon: Vi vil også kunne beregne en geografisk posisjon ut i fra ip-adressen ved bruk av tjenestene våre, og hvis du bruker våre app-er kan vi også lagre mer nøyaktig posisjonsdata. Informasjonen brukes eksempelvis til å vise deg innhold som er relevant for der du befinner deg og til å utarbeide statistikk.
Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt: Når du besøker våre tjenester bruker vi ulike teknologier for å gjenkjenne deg som bruker. Vi bruker eksempelvis i noen tilfeller informasjonskapsler (cookies) for at du skal slippe å logge inn hver gang du besøker Byggstart sine nettsider. Det kan også hende at vi lagrer anonyme identifikatorer lokalt på din enhet, eksempelvis for enheter hvor vi ikke kan benytte informasjonskapsler.
Informasjon fra andre kilder: Vi kan fra tid til annen motta informasjon fra andre kilder som eksempelvis kunder, måleverktøy eller andre tredjeparter som hjelper oss eller dem med å forstå brukeraktivitet, dine preferanser eller generelt å forbedre tjenestene vi tilbyr. Eksempelvis Google Analytics, Heap Analytics eller lignende analyseverktøy. Informasjon fra disse kildene kan også omfatte data som ble registrert av disse før du ble en bruker av vår tjeneste.
4. BRUK AV PERSONOPPLYSNINGER
Byggstart behandler personopplysninger om deg for å levere tjenesten til deg, til å forbedre og videreutvikle tilknyttede tjenester, herunder å tilpasse tjenestene etter brukernes antatte ønsker, og til å informere deg om nye bruksmuligheter. Vi behandler også personopplysninger for å kunne gi deg tilbud og anbefalinger tilpasset ditt bruksmønster, til analyse for å forstå markedstrendene samt for å forsøke å forutsi fremtidig atferd.
Forstå markedstrendene: Formålet med dette er bl.a. å utarbeide statistikk som vi bruker for å forbedre og videreutvikle nettstedene våre, samt forbedre produkttilbudene og tjenestene våre. Slike analyser kan gjøres av Byggstart selv, eller ved at Byggstart gjør et uttrekk av opplysninger som et annet selskap gjør analyse på. Hvis det utleveres personopplysninger til andre selskaper for slike analyseformål, vil dette være underlagt såkalte databehandleravtaler med krav om konfidensialitet, at opplysningene ikke brukes til andre formål og slettes etter bruk.
Forbedre brukeropplevelsen: Vi benytter det innsamlede datagrunnlaget for å gi deg mer brukervennlige tjenester. Vi vil eksempelvis kunne følge med på om brukere med en bestemt nettleser eller mobiltelefon har problemer, slik at vi kan forbedre grensesnittet vårt. Opplysningene som behandles for dette formålet vil normalt brukes aggregert og anonymisert, men vi har også muligheten til å bruke denne typen opplysninger for å yte brukerstøtte til den enkelte bruker ved tekniske problemer og lignende.
Personlig tilpassede tjenester, anbefalinger og markedsføring: Vi ønsker å gi deg anbefalinger og tjenestetilpasninger basert på din brukeratferd, din bolig og dine behov. Det kan for det første bli gitt anbefalinger om andre tjenester basert på din aktivitet hos Byggstart. Vi kan også anbefale produkter og tjenester basert på hva andre brukere med liknende bruksmønster som deg har kjøpt.
Vi kan sende deg informasjon om produkter og tjenester på e-post eller andre typer meldinger. All markedsføring vi sender ut på denne måten følger markedsføringsloven, og du står fritt til å melde deg av når du selv ønsker. Av og til utfører vi spørreundersøkelser på vegne av oss selv eller våre samarbeidspartnere. Målgruppen for slike undersøkelser kan være basert på personopplysninger, for eksempel kan vi rette en undersøkelse mot folk som har lagt ut en jobb innenfor bygging av ny bolig.
5. DELING AV INFORMASJON
Opplysninger om din bruk av tjenestene kan bli utlevert til våre samarbeidspartnere til bruk for samme formål som de ble innsamlet for. Så langt det er mulig vil opplysningene bli utlevert i anonymisert form, men for enkelte formål er det nødvendig at mottaker får opplysninger som gjør det mulig å identifisere deg.
Dersom det er mistanke om at det er begått lovbrudd i forbindelse med bruk av Byggstart sine tjenester vil informasjonen kunne utleveres til offentlige myndigheter på begjæring. Vi vil også kunne levere ut informasjon til andre dersom det er nødvendig for å forhindre ytterligere svindel, eller informasjonen er nødvendig for å avklare konkrete tvister.
Byggstart vil ikke dele, selge, formidle eller på annen måte utlevere personopplysninger om deg på annen måte enn det som fremgår av denne personvernerklæringen med mindre vi er pålagt dette som følge av en bindende rettsavgjørelse eller vi har innhentet ditt samtykke. Dette er imidlertid ikke til hinder for at vi kan benytte en databehandler som behandler personopplysningene på våre vegne i henhold til personopplysningsloven § 15, ref. GDPR Art. 28 nr. 7.
6. SLETTING AV PERSONOPPLYSNINGER
Personopplysninger vil ikke bli lagret lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. I tillegg vil du kunne be oss om å slette opplysninger knyttet til deg som bruker, med mindre opplysningene er nødvendige for å levere en tjeneste som du fremdeles ønsker å ha tilgang til eller det er lovpålagt å oppbevare opplysningene en viss tid. Du kan sende en epost til kontakt@Byggstart.no eller ringe oss på 41181123 dersom du ønsker at vi sletter dine personopplysninger.
7. BRUKERENS RETTIGHETER
I tillegg til retten til å kunne slette, har forbrukeren følgende rettigheter:
Rett til å kreve retting (GDPR Art. 16)
Rett til å kreve begrensninger i behandlingen av personopplysninger (GDPR art. 18)
Rett til å kreve innsyn i personopplysningene Byggstart har om brukerne (GDPR Art. 15)
Rett til å trekke tilbake samtykke til Byggstart sin rett til å behandle informasjon om deg, i
den grad slike opplysninger har samtykke som behandlingsgrunnlag og ikke kontrakt (GDPR art. 7)
Retten til å klage på databehandlingen til Datatilsynet (GDPR Art. 77)
8. BRUK AV ANALYSEVERKTØY, INFORMASJONSKAPSLER OG TEKNOLOGI
Byggstart jobber kontinuerlig med brukeropplevelsen for portal og nettside. Derfor samler vi forskjellige typer informasjon fra våre brukere, slik at vi til enhver tid kan tilrettelegge for best mulig funksjonalitet. Eksempler på slik informasjon er hvilke sider som besøkes, når på døgnet besøket ble gjort og hvilken nettleser som ble brukt. Vi bruker også ulike former for teknologi for å gjenkjenne deg som bruker og for å analysere data om brukerne våre. Teknologi brukes dels fordi det er nødvendig for at tjenester skal fungere, dels for at det skal være lettere for deg å bruke tjenesten og dels for at vi skal kunne gjennomføre analyser som gjør oss i stand til å videreutvikle tjenestene i tråd med brukernes behov. Ved å bruke våre tjenester samtykker du til at vi kan benytte slike verktøy, med mindre du på egenhånd deaktiverer verktøyene.
En informasjonskapsel er en liten tekstfil som på flere måter hjelper oss å gjøre ditt besøk på våre nettsteder mer meningsfylt og positivt for deg. Informasjonskapsler kan blant annet gjøre at du slipper å logge inn hver gang du kommer tilbake til ett av nettstedene våre. De gjør det også mulig å tilpasse et nettsted eller en annonse for bedre samsvar med dine interesser og preferanser. Om du ikke vil tillate lagring av informasjonskapsler på din datamaskin må du slå av funksjonen i nettleseren. Vær oppmerksom på at dette vil føre til at du mister funksjonalitet i våre tjenester, kanskje også at de ikke fungerer som forutsatt.
Byggstart.no kan ved enkelte anledninger også bruke tredjepartstjenester som gjør detaljerte analyser av dine bruksmønstre, statistikk, brukeropplevelse, administrere tilgangskontroll m.m. Tredjepartstjenester som vi per i dag bruker inkluderer blant annet Google Analytics (verktøy for å hente inn anonym besøksstatistikk) og Facebook Custom Audiences (system for å bygge målgrupper basert på din aktivitet på Byggstart.no sine sider).